7 tips voor zonnig, maar koud weer

images

Zondag staat de eerste editie van Brabants Trots op het programma. Het belooft stralend zonnig, maar ook behoorlijk koud te worden. Prima fietsweer, mits je je goed aankleed. Met deze tips sta je goed voorbereid aan de start.

1.     Laagjes kleding

Begin met (thermo)onderkleding die je rechtstreeks op de huid draagt. Deze basislaag zal het transpiratievocht snel afvoeren naar de volgende laag, voordat het de kans heeft om te verdampen op de huid en je af te koelen. De tweede laag is een warmere isolerende laag, zoals bijvoorbeeld een zomershirt of een fietsshirt met lange mouwen. Een derde laag moet je beschermen tegen de weerselementen. Kies hier voor een wind- en waterwerend exemplaar dat ademt.

2.     Voldoende kleding, maar niet te veel

Kleed je voldoende aan, maar ook weer niet te warm. Gebruik bij voorkeur ademende sportkleding. Als je je te warm aankleed of slecht ademende sportkleding gebruikt dan zal je meer gaan zweten. Dit zweet kan ervoor zorgen dat je sneller afgekoeld raakt en vergroot de kans op een verkoudheid.

3.     Koppie erbij

De meeste lichaamswarmte verlies je via je hoofd. Gebruik bijvoorbeeld een dunne helmmuts of bandana die je onder je helm kunt dagen.

De kou droogt je ogen en lippen extra uit. Je kan dit makkelijk voorkomen door een fietsbril te dragen en je lippen in te smeren met vaseline of lippenbalsem.

4.     Handen en voeten

Gebruik goede handschoenen en overschoenen om je handen en voeten warm te houden. Pas op met extra dikke sokken, want deze kunnen je bloedtoevoer afknellen waardoor je juist koude voeten krijgt. Mocht je onderweg toch erg koude handen of voeten krijgen. Dan zijn er nog enkele trucjes die je kunnen helpen om weer op te warmen.

Heb je erg koude voeten? Probeer dan wat meer te stampen en je voeten actief te gebruiken bij iedere pedaalomwenteling.

Heb je erg koude handen? Stop dan even op een veilige plek en zwaai zo hard als je kan rondjes met je armen. Je zal merken dat het bloed richting je vingers stroomt en je handen iets warmer worden.

5.     Blijf drinken en extra eten

Mensen willen wel eens minder drinken omdat het koud is, juist dan moet je jezelf verplichten om genoeg te drinken. Je verliest namelijk nog steeds vocht. Net zo belangrijk is het om voldoende te eten. Je lichaam verbruikt extra veel energie met koud weer, zorg er dus voor dat je bij de verzorgingsposten voldoende eet.

6.     Sta niet te lang stil

Tijdens het fietsen beweeg je ontzettend veel waardoor je warm blijft. Sta je stil, dan koel je heel snel af. Vermijd lang stilstaan. Heeft je fietsmaatje een lekke band? Help hem dan zodat jullie snel weer op weg kunnen. Zorg dat je zoveel mogelijk in beweging blijft.

7.     Na afloop – omkleden en nagenieten

Trek na afloop zo snel mogelijk droge en warme kleren aan. Ben je eenmaal opgewarmd? Dan kan het nagenieten beginnen. Hoe kouder de tocht wat, hoe groter de voldoening na afloop!